Rolul familiei în educarea copilului
Procesul de
integrare în societate începe în familie din timpul copilăriei mici, când
intervin primele contacte sociale şi experienţe de viaţă (socializarea primară
sau socializare de bază), şi continuă de-a lungul vieţii omului, odată cu
dobândirea unor statusuri şi roluri succesive (socializare continuă sau secundară).
Alături
de funcţia de socializare, familia îndeplineşte şi alte funcţii educative.
Acestea au fost sintetizate de N. Mitrofan după cum urmează:
• funcţia
instituţional formativă realizată prin influenţe directe (răspunsuri la
întrebări ale copilului, explicaţii şi informaţii despre lumea înconjurătoare),
dar şi în mod indirect, prin mediul informaţional din familie (copierea de
către copil a rolurilor pe care le regăseşte în familie, asumarea unor tipuri
de relaţii între mamă şi tată, între fraţi etc.);
• funcţia
psiho-morală, realizată prin modelele de conduită oferite de părinţi, prin
discuţiile şi intervenţii pe marginea unor comportamente curente pozitive sau
problematice ale copiilor;
• funcţia
socio-integrativă, prin implicarea copiilor în activitatea familială, prin
acordarea autonomiei de acţiune, dar şi printr-un climat familial dominat de
relaţii de încredere şi sprijin reciproc, în care maturitatea de gândire a
adulţilor se îmbină cu entuziasmul, energia şi curiozitatea copiilor;
• funcţia
cultural-integrativă, prin implicarea copiilor în viaţa culturală şi prin
mediul cultural al familiei.
Rezultatele unor
cercetări recente au demonstrat că dezvoltarea copilului este influenţată în proporţie
de peste 70% de către familie. Responsabilitatea creşterii copilului revine cu
prioritate părinţilor, care oferă copilului îngrijirile de bază, siguranţă,
căldură emoţională, îndrumare, înţelegere. Primele deprinderi de viaţă
sănătoasă ale copilului sunt dezvoltate în familie (deprinderi igienice, de
alimentaţie sănătoasă), acestea constituie suportul dezvoltării ulterioare şi
îşi pun amprenta asupra întregii personalităţi.
Tot în familie, copilul îşi însuşeşte
limbajul. Volumul, calitatea vocabularului, corectitudinea exprimării depinde
de modelele oferite de părinţi, de felul în care aceştia interacţionează şi îi
solicită pe copii. În familie se formează cele mai importante deprinderi de comportament: respectul, politeţea, cinstea,
sinceritatea, ordinea, răbdarea etc. În realizarea acestor sarcini, modelul
parental ajută cel mai mult, părinţii oferind copilului exemple de
comportamente în diferite contexte. De la părinţi, cei mici vor învăţa să
aprecieze ce e bine şi ce e rău, ce e drept şi ce e nedrept, ce e frumos şi ce
e urât în comportamente. Aceste noţiuni îl ajută pe copil să se orienteze în
evaluarea comportamentului său şi a celor din jur. Tot în sens moral, familia
îl îndrumă să fie sociabil, tolerant, să colaboreze, să fie un bun coleg şi
prieten.
Familia reprezintă mediul în care
copilul învaţă şi exersează comportamentele sociale, să se descopere pe sine şi
pe cei din jur, se familiarizează cu sistemul valorilor sociale şi culturale. Mediul
familial ocupă un loc central în multitudinea factorilor determinanţi ai
evoluţiei copilului.
Copilul nu este un adult în miniatură,
ci este un „candidat la maturizare“ (H. Pierot), deosebit de receptiv la
influenţele pozitive sau negative care se exercită asupra lui. De aceea,
copilul trebuie socializat şi modelat, iar fundamentarea personalităţii se
realizează, în mare măsură, în
interiorul familiei care concentrează primul său univers afectiv, social şi
cultural. Trăsăturile şi coordonatele personalităţii copilului se construiesc
în relaţie cu mediul social, cu situaţiile pe care trebuie să le trăiască în
familie, atitudinile părinţilor având o influenţă importantă asupra
personalităţii copilului în devenirea sa ca adult.
Educaţia din familie a copilului se va
continua cu cea din grădiniţă. Uneori, între cele două medii educative, există
diferenţe majore de reguli, valori, cultură etc. În această situaţie, copilul
este supus adaptărilor şi readaptărilor repetate, care îl marchează profund: se
instalează o stare de confuzie internă, copilul neştiind ce reguli să-şi asume,
care valori sunt acceptate social. Mai mult chiar, putem vorbi şi despre o traumă
emoţională, copilul simţindu-se vinovat dacă va adera la valorile grădiniţei,
în defavoarea valorilor familie (sau invers).
Prevenirea unor dezacorduri nu se
poate asigura fără o relaţie corespunzătoare dintre grădiniţă şi familie.
Educatorul joacă un rol important în cunoaşterea familiei, a caracteristicilor
şi potenţialul ei educativ.
Cei doi factori implicaţi în educarea
copiilor cu vârste cuprinse între 3–6/7 ani, familia şi grădiniţa, trebuie să
armonizeze modelele educative promovate,
să-şi transmită reciproc informaţii privind particularităţile de
dezvoltare ale copilului, valorile promovate, climatul educaţional, aşteptări
în ceea ce priveşte educarea acestuia.
Impreuna descopirm o multime de lucruri noi.Educatia incepe acasa, se continua in mediul scolar si se termina acasa.
Colaj- Familia mea
Ne distram si descoprim o multime de lucruri noi impreuna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu