Educaţia centrată pe copil
Tot ceea ce
se întâmplă în jurul nostru invită la o revalorizare a locului educaţiei în
contextul vieţii contemporane. Pe de o parte, este din ce în ce mai acută
nevoia de a oferi individului instrumente reale de a se înţelege pe sine şi pe
de altă parte, pentru o mai bună convieţuire într-o lume complexă.
Educaţia
diferenţiată şi personalizată a
copiilor poate fi unul dintre răspunsurile şcolii la problematica complexă
anterior schiţată. Dacă pentru mult timp copilul trebuia să se adapteze
grădiniţei sau şcolii, în zilele noastre este din ce în ce mai evident că
grădiniţa şi şcoala trebuie să se adapteze nevoilor specifice şi
particularităţilor copilului. Abordarea diferenţiată aduce în discuţie
adaptarea învăţământului la particularităţile psihofizice ale copilului, ceea
ce presupune o foarte bună cunoaştere a copilului în ceea ce priveşte
temperamentul, priceperile şi deprinderile, interesele, potenţialul
intelectual, trăsăturile de personalitate, etc. Pe de altă parte, dincolo de
aceste caracteristici individuale, educatorii trebuie să cunoască „ereditatea
socio-culturală“ pe care copilul o aduce din familie.
La nivelul sistemului educaţional,
demersul didactic tradiţional dominant era
caracterizat de predarea frontală prin utilizarea
aceloraşi metode de lucru şi sarcini pentru toţi copiii fără a se ţine seama de
particularităţile individuale. Această corelare necorespunzătoare între
volumul, gradul de complexitate a cunoştinţelor, metodele de învăţare şi
particularităţile socio-emoţionale şi cognitive ale copiilor poate avea drept
consecinţă demotivarea şi apoi insuccesul şcolar şi chiar social, pe termen
lung.
Respectarea diferenţelor individuale
duce la crearea unor situaţii de învăţare care să permită copiilor progresul pe
căi diferite, pentru realizarea aceloraşi obiective. Definitor pentru progresul
copiilor este modul în care aceştia conectează informaţiile şi procesele
psihice specifice învăţării. Implicarea unei multitudini de procese psihice
potenţează caracterul formativ al demersului educaţional şi creează condiţiile
favorabile pentru activitatea ulterioară de învăţare. Ca proces, învăţarea
implică o serie de componente psihice, diferite de la un copil la altul. Drept
urmare, organizarea situaţiilor de învăţare urmează să asigure condiţii
favorabile activităţii de învăţare ca proces complex de informare şi formare, e
asimilare a cunoştinţelor şi dezvoltare a componentelor structurale ale
personalităţii umane. Aceasta implică crearea situaţiilor de învăţare care să
determine o participare activă a copilului în procesul de învăţare prin
interacţiuni directe.
Teoria inteligenţelor multiple
formulată de Gardner argumentează ceea ce se
constată, de altfel, în viaţa cotidiană: avem stiluri de
învăţare distincte, ceea ce solicită o abordare diferită, individualizată, pe
durata întregului proces de educaţie şi formare. În sprijinul abordării
diferenţiate a copiilor vin atât „Convenţia Internaţională privind Drepturile
Copilului“, cât şi „Declaraţia Universală a Drepturilor Omului“ şi Legea
Învăţământului, dar şi alte documente
elaborate de diverse forumuri internaţionale.
Învăţarea
individualizată poate fi definită ca acţiune a cadrului didactic în
direcţia proiectării şi realizării activităţii didactice/
educative în funcţie de particularităţile biopsihosocioculturale ale fiecărui copil.
Aceasta se realizează prin individualizarea obiectivelor, a mijloacelor de
învăţământ şi a metodelor de predare – învăţare – evaluare – autoevaluare
(Cristea, S., 2002).
Premise ale învăţării
individualizate
1. Dreptul de a fi diferit sau dreptul
la diversitate este un drept fundamental al omului.
2. În activitatea de învăţare, între
copii există diferenţe semnificative de ritm,
volum, profunzime şi stil.
3. Egalitatea şanselor în ceea ce
priveşte educaţia trebuie să se instituie prin
recunoaşterea şi respectarea diferenţelor de capacitate
înnăscută şi dobândită.
4. Egalitatea accesului la educaţie
presupune o şcoală adaptată posibilităţilor
aptitudinale şi nevoilor fiecăruia.
Sensuri majore ale
conceptului de „educaţie centrată pe copil“
Centrarea procesului educaţional
asupra copilului presupune preocuparea
permanentă a educatorilor pentru cunoaşterea copilului ca
individualitate şi adaptarea programelor de formare la profilul individual al
subiectului supus educaţiei. (A. Glava, C. Glava, 2002). Fiecare
copil reprezintă o provocare pentru educatoare, de a găsi soluţii, de a
răspunde nevoilor afective, de cunoaştere, de acţiune şi de afirmare a individualităţii.
Centrarea pe copil
poate fi considerată o cale de abordare a procesului educaţional ce are ca finalitate
valorificarea optimă a acestuia ca subiect al învăţării. Centrarea pe copil
este o abordare complexă, ce necesită construirea în timp real a unei
experienţe de învăţare pozitive şi semnificative, într-o relaţie democratică.
La modul dezirabil, o activitate
educaţională este centrată pe copil dacă:
•
se bazează pe cunoaşterea de către educator a caracteristicilor tuturor
copiilor din grupă şi a potenţialului real al acestora;
• valorifică superior acest potenţial;
• porneşte de la nevoile şi interesele
specifice ale copilului;
• vizează dezvoltarea de competenţe şi
asimilarea de conţinuturi specifice;
• implică activ copilul în
planificarea, realizarea şi evaluarea activităţilor;
• reprezintă o experienţă de învăţare
pozitivă;
• permite transferul la alte situaţii
educaţionale formale sau nonformale.
Strategiile de predare centrate pe
copil au ca punct central facilitarea învăţării, a-l ajuta pe copil să se
dezvolte, să înregistreze progrese. De aceea, strategiile didactice se aleg şi
în funcţie de caracteristicile specifice ale fiecărui copil, de stilul de
învăţare, profilul inteligenţelor multiple, dar şi de tipul de învăţare adecvat.
Suntem mici, dar talentati ! Si ne plac culorile !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu