Învăţarea prin cooperare
A învăţa să cooperezi reprezintă o competenţă socială indispensabilă în lumea actuală şi care trebuie iniţiată de la cele mai fragede vârste. Indiferent de sintagma preferată – fie învăţarea prin cooperare, colaborare, învăţare colaborativă – avem în vedere aceeaşi realitate, adică o situaţie de învăţare în care copiii lucrează împreună, învaţă unii de la alţii şi se ajută unii pe alţii. În acest fel, prin interacţiunile din interiorul grupului îşi îmbunătăţesc atât performanţele proprii, cât şi ale celorlalţi membri ai grupului.
Rezultatele cercetărilor arată că acei copii care au avut ocazia să înveţe prin
cooperare, învaţă mai repede şi mai bine, reţin mai uşor şi privesc cu mai multă plăcere învăţarea şcolară. Prin accentual pus deopotrivă pe competenţe academice şi competenţe sociale, metodele de învăţare prin cooperare îi ajută pe copii să relaţioneze şi să-şi dezvolte abilităţile de a lucra în echipă. Copiii se familiarizează cu diferite roluri. În grupurile cooperative, fiecare copil are o responsabilitate specifică, fiecare copil trebuie să fie antrenat în realizarea proiectului comun şi nici unul nu are voie să stea deoparte. Succesul grupului depinde de succesul în muncă al fiecăruia.
Caracteristicile învăţării prin cooperare:
1. Scopul învăţării prin cooperare este de a
face din fiecare membru al
grupului o individualitate mai puternică, prin
valorificarea potenţialului fiecărui individ şi de a întări acest potenţial
prin crearea de contexte interactive reale.
2. Învăţarea prin cooperare ar trebui
să funcţioneze continuu, ca şi matrice a
modului de învăţare.
3. Deviza învăţării prin cooperare: învăţi
împreună, aplicaţi singuri!
4. Învăţarea prin cooperare cere ca
educatoarea să structureze grupul cu
mare atenţie astfel încât copiii să conştientizeze că:
a. reuşesc împreună;
b. îi ajută şi încurajează şi pe alţii
să reuşească;
c. sunt responsabili pentru
îndeplinirea muncii ce le revine;
d. trebuie şi sunt capabili să-şi
formeze capacitatea de a relaţiona şi de a fi un membru util în cadrul
grupului;
e. pot îmbunătăţi performanţa grupului, discutând despre modul de
funcţionare a grupului.
Numeroase cercetări arată că învăţarea prin cooperare sporeşte randamentul
procesului de învăţare, nîmbunătăţeşte memorarea şi creaţia, generează relaţii
pozitive între copii, dezvoltă sănătatea psihică şi respectul faţă de sine. De
asemenea, este un act de descoperire şi reflecţie pentru copii şi educator,
precum şi o resursă importantă pentru acesta în proiectarea şi derularea
procesului didactic. Cu toate acestea, este nevoie să pregătim cu atenţie
activităţile de învăţare şi să analizăm realist caracteristicile copiilor.
Ne place la gradinita, dar si alaturi de scolari e minunat!
Ne place la gradinita, dar si alaturi de scolari e minunat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu