vineri, 2 mai 2014

Efectele educatiei timpurii pe termen lung



Efecte ale educaţiei timpurii pe termen lung

1. Copiii care au beneficiat de educaţie timpurie de calitate se simt mai atraşi de şcoală, manifestă atitudini pozitive faţă de învăţare, obţin rezultate mai bune, sunt motivaţi şi doresc să finalizeze întregul parcurs şcolar, ceea ce duce la scăderea absenteismului, creşterea ratei de şcolarizare şi reducerea abandonului şcolar.
2. Educaţia timpurie contribuie la egalizarea şanselor copiilor (copiii în situaţii de risc, care provin din medii socio-culturale dezavantajate, cei care prezintă dizabilităţi sau aparţin unor grupuri etnice minoritare), la progresul acestora şi ulterior la integrarea în societate.
3. Educaţia timpurie contribuie substanţial la realizarea idealului paideic prin factorii implicaţi:
·                   calitatea personalului din grădiniţă;
·                   mediul educaţional organizat pe centre de activitate/ interes;
·                   numărul de copii din grupă;
·                   calitatea proiectării demersurilor instructiv-educative la nivel macro şi micro (demers personalizat,  care presupune elaborarea de instrumente didactice de interpretare personală a programei şcolare în funcţie de contextul educaţional).
Jocul reprezintă cea mai importantă sursă de învăţare pentru copii,este activitatea care îi ajută cel mai mult şi eficient să înveţe. Prin joc copiii învaţă să interacţioneze cu ceilalţi, să exploreze mediul, să găsească soluţii la situaţiile problemă, să îşi exprime emoţiile, să achiziţioneze cunoştinţe şi abilităţi care îi vor fi necesare pentru adaptarea la cerinţele şcolii.
Copilul are nevoie nu numai de sprijin şi îndrumare, ci şi de libertate şi
initiativa personala iar educatorul trebuie să înţeleagă, să accepte şi să încurajeze modalităţile specifice prin care copilul achiziţionează cunoştinţe: imitare, încercare şi eroare, experimentare.
  Prin excelenţă, jocul constituie cadrul specific unui antrenament al spontaneităţii şi al libertăţii de expresie, un stimul important în cultivarea receptivităţii şi sensibilităţii, a mobilităţii şi flexibilităţii psihice. E plin de promisiuni şi surprize, poate să se dezvolte liber, dar când intervine controlul, jocul se încheie.
Copiii care se joacă par a fi inepuizabili, pierd măsura timpului, fiind absorbiţi cu totul de joc, căci resimt jocul ca ceva interesant, atractiv, frumos. Astfel se poate explica refuzul copiilor de a întrerupe jocul „De-a magazinul”, „De-a şoferii”, „De-a animalele din pădure”, „De-a piaţa de flori” când le propunem o activitate în alt centru pentru a rezolva, de exemplu, sarcini matematice, a picta, a scrie semne grafice sau a tăia cu foarfecele.
Dezvoltarea cognitivă este cea care oferă copilului posibilitatea utilizării regulilor şi procedeelor de joc. Dacă jocurile practice şi manipulative (de explorare şi manipulare a obiectelor) sunt specifice copiilor până la 2 ani, după această vârstă evoluează capacitatea copilului de a discrimina între planul real şi cel imaginar şi se modifică structura jocului (subiect, scop, reguli, roluri) şi apar jocurile simbolice şi jocurile cu reguli. În concepţia lui Jean Piaget, jocul simbolic are ca principală funcţie asimilarea realului la ,,eu”, favorizând astfel retrăirea într-un mod specific a ceea ce l-a impresionat mai mult pe copil. Jocul are menirea de a transforma realul la nivelul posibilităţilor şi trebuinţelor Eului. Copiii îşi creează o lume a lor cu ajutorul căreia încearcă să înţeleagă realitatea, rezolvă probleme pe care le întâlnesc în viaţa de zi cu zi, repetă, reinterpretează şi retrăiesc experienţe. Îşi iau rolurile în serios când sunt singuri, cu alţi copii sau cu un adult care se implică în joc şi improvizează, trăindu-şi rolul asemeni unei persoane, animal sau al unui lucru real.
Copilul până la 3 ani este captivat de jocul cu obiecte şi mai puţin capabil de a-şi corela propria activitate cu a celorlalţi copii, motiv pentru care se joacă singur chiar dacă este în compania altor copii.
Acest fapt a dat naştere uneia din cele mai cunoscute teorii, cea a egocentrismului, susţinută de Jean Piaget, care explică natura jocului izolat al copilului. Copiii din grupa mică preferă rolurile singulare, active, principale şi când se joacă „De-a medicul” se joacă izolat cu trusa medicală şi păpuşa sau în interacţiune cu un alt copil din apropiere, de obicei de acelaşi gen, dar care e implicat într-un alt joc.
Treptat, se dezvoltă abilităţile sociale şi copilul începe să interacţioneze simultan cu mai mulţi copii, cooperează având o preocupare comună în joc: construiesc un garaj, merg la picnic, merg la piaţă, la supermarket. Ei propun roluri şi acţiuni care trebuie incluse în joc, creează scenarii, iniţiază jocuri noi „De-a manechinele”, „De-a bucătarii”, „De-a prinţesele”, „De-a Frumoasa Adormită”, „De-a spectacolul”.
Uneori, jocul de rol urmează  ceea ce adulţii ar numi o înlănţuire logică a evenimentelor, alteori însă, ocul deviază şi urmează căi neaşteptate dictate de fantezia copiilor. Jocul cu roluri permite copilului să eerimenteze o varietate de comportamente, dar şi consecinţele acestor comportamente.
După 4 ani, copiii stabilesc reguli, încep să devină preocupaţi pentru concordanţa cu realitatea transpusă în joc a acţiunilor ludice şi a succesiunii acestora, precum şi pentru păstrarea ordinii şi conduitelor civilizate în timpul jocului. De exemplu, când e afişat la magazin ÎNCHIS, nimeni nu are voie să intre aşa cum toţi trebuie să intre la „Grădina Zoologică” improvizată la Centrul de Construcţii, prezentînd biletul la intrare.
La copiii mici jocul cu subiecte din poveşti se realizează dintr-o succesiune de scene care nu au legătură între ele, au un număr redus de personaje, sunt bogate în acţiune şi mai sărace în dialog. La celelalte grupe, copiii au nevoie de costumaţie, redau mai exact momentele poveştii, reproduc dialogul în concordanţă cu acţiunea, îşi amenajază cadrul de desfăşurare. Astfel, în jocul „De-a Scufiţa Roşie”, fetiţa poate să nu aibă ceva roşu pe cap, dar are un coşuleţ şi se întâlneşte cu lupul. Preşcolarii mari îşi caută o căciuliţă roşie, execută mişcări imitative şi reproduc dialogurile urmând firul epic al poveştii.

 MICII ACTORI  AI GRUPEI MICI  





SUNTEM MICI, DAR ECOLOGISTI!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu